Ulat Roti Makanan Pilihan Utama Haiwan Peliharaan

ULAT ROTI


PENGENALAN

Ulat roti (Mealworms) adalah sejenis pupa seperti dari Darkling Beetles (Kumbang Kurap). Haiwan ini menjalani empat (4) peringkat kitaran kehidupan iaitu dari peringkat telur, larva, pupa dan dewasa. Larva biasanya mengukur kira-kira 2.5 cm atau lebih, manakala dewasa umumnya antara 1.25 dan 1.8 cm panjang. Haiwan ini boleh hidup lebih dari dua tahun. Mereka menghabiskan masa satu atau dua tahun sebagai larva dan kemudian menjadi kumbang. Haiwan ini akan memakan tumbuh-tumbuhan dan serangga mati dan bijirin secara berkala. Kumbang kurap jarang minum air kerana mereka dapat mengekstrak kelembapan dari makanan yang mereka makan. Ulat roti amat digemari oleh haiwan seperti ikan, burung, ayam, reptilia dan haiwan ternakan lain. Mereka adalah larva kumbang gelap. Terdapat lebih daripada 20,000 jenis kumbang gelap dan cacing makan berasal dari spesies Tenebrio molitor.

Kedua-dua larva dan kumbang adalah malam (aktif pada waktu malam), tetapi mereka juga aktif pada siang hari. Kitaran hayat haiwan ini perlu menjalani metamorfosis lengkap. Kumbang kurap betina mengandungi beratus-ratus telur kecil, putih, bujur, yang akan menetas menjadi cacing kecil (peringkat larva) iaitu diperlukan 4 hingga 19 hari untuk menetas.

Terdapat tiga (3) peringkat yang ada semasa proses pembiakan kumbang kurap iaitu kumbang jantan akan mengejar kumbang betina, setelah itu akan memasangnya dan memasukkan aedeagusnya (kemaluannya), dan menyuntikkan satu paket sperma ke dalam badan kumbang kurap betina. Dalam masa beberapa hari, betis betina menjadi lemah lembut dan mengeluarkan kira-kira 250 - 500 telur. Selepas empat hingga 19 hari, telur menetas. Ramai pemangsa menargetkan telur, termasuk reptilia. Ibu kumbang mealworm tidak membantu mereka selepas mereka menetas, tetapi sekurang-kurangnya dia memastikan mereka mempunyai cukup untuk makan. Seorang wanita boleh meletakkan banyak telur dalam satu hari, dan seumur hidupnya boleh meletakkan lebih daripada 300 telur. 

Dua atau tiga minggu kemudian, kumbang dewasa, serangga berwarna putih muncul dari kepompong. Ia mencapai dewasa, berwarna hitam selepas hanya satu hari. Sesetengah spesies kumbang gelap dapat menyelesaikan seluruh kitaran hayatnya dalam 3 hingga 4 bulan, manakala spesies lain dapat bertahan hingga umur 10 tahun.


PENTERNAKAN DAN PEMBIAKAN

Proses menternak haiwan ini agak mudah kerana mereka adalah haiwan yang produktif dan serangga yang kuat. Ia juga agak murah dan boleh menjimatkan sedikit wang jika anda menggunakan banyak haiwan ini setiap hari untuk memberi makan kepada haiwan peliharaan seperti ikan, burung, reptilia, ayam dan sebagainya. Haiwan ini kurang berbau, mudah dijaga, dan tidak memerlukan banyak kerja untuk memeliharanya.

Pembiakan akan mengambil sedikit masa untuk bermula, tetapi apabila terdapat banyak kumbang yang bertelur, anda akan mempunyai cacing selama yang anda perlukan. Anda harus bermula dengan sekurang-kurangnya seratus cacing makan, tetapi boleh bermula dengan banyak lagi. Kemudian, semua yang anda perlukan adalah bekas, substrat, dan sumber makanan dan air.


ANTARA PERALATAN & KELENGKAPAN PENTERNAKAN YANG PERLU


1. Bekas Kotak Penternakan 
Bekas harus mempunyai luas permukaan yang besar dan sisi yang licin. Bahagian bekas hanya perlu beberapa inci lebih tinggi daripada substrat untuk mengelakkan cacing daripada melarikan diri. Sebuah akuarium, kotak plastik, atau bekas steril akan menjadikan rumah yang sangat baik.

Bekas itu juga memerlukan tudung yang disaring untuk menghalang serangga dan makhluk lain daripada masuk dan membenarkan aliran udara. Pengudaraan yang baik diperlukan untuk mencegah bekas daripada menjadi panas dan untuk mengelakkan pertumbuhan kelembapan dan pertumbuhan acuan. Jika anda menggunakan akuarium, terdapat penutup yang disediakan. Untuk kotak plastik, anda boleh memotong kebanyakan tudung dan melampirkan dengan beberapa skrin/jaring yang halus.

2. Substrat Makanan
Anda boleh menggunakan dedak gandum, oat, tepung jagung, tepung gandum, Wheaties, Cheerios, berasaskan makanan anjing kering, atau campuran makanan kering ini. Isi bahagian bawah bekas dua atau tiga inci dengan substrat makanan. Anda perlu menambah makanan secara berkala dan haiwan ini akan makan banyak pada waktu malam.

3. Air
Potongan kentang, epal, wortel, salad, kubis, atau buah-buahan dan sayur-sayuran lain boleh membekalkan air kepada cacing/kumbang anda. Kentang sering disukai kerana ia bertahan lama dan tidak membentuk dengan cepat. Jangan gunakan mangkuk air kerana cacing/kumbang akan merangkak dan lemas.

4. Suhu, Pencahayaan & Kelembapan
Suhu yang sesuai untuk menanam koloni anda adalah sekitar 23 - 24 darjah Celcius (75 darjah Ferenheit). Pemancar haba mungkin perlu jika anda berada dalam keadaan iklim yang sejuk. Anda perlu menyimpan bekas kotak ternakan jauh dari posisi tingkap kerana cahaya matahari secara langsung akan menjadi bekas kotak penternakan menjadi terlalu panas. Cahaya tidak diperlukan sepanjang proses penternakan.

Koloni cacing/kumbang ini akan lebih cepat membiak dalam keadaan suhu yang mempunyai kadar kelembapan yang lebih tinggi, tetapi untuk kebanyakan kawasan kelembapan semulajadi di udara akan mencukupi. Sekiranya anda hidup dalam iklim kering, anda boleh meletakkan gelas atau mangkuk air ke dalam bekas untuk meningkatkan kelembapan. Pastikan bekas air cukup tinggi untuk menghalang cacing dari merangkak.

5. Penyelenggaraan
Apa-apa cacing, pupae, atau kumbang yang mati harus dialih keluar dari bekas dengan kerap mungkin. Jika bekas mula berbau seperti ammonia atau menjadi berjamur, sudah tiba masanya untuk membersihkan bekas. Anda perlu mengeluarkan semua ulat roti, kumbang, dan pupae, membuang makanan dan membersihkan bekas. Setelah bersih, gantikan dengan substrat makanan yang baru dan kembalikan cacing/kumbang ke dalam bekas semula. 

Anda perlu mempunyai sekurang-kurangnya dua (2) bekas kotak penternakan untuk mengurangkan bau yang terhasil daripada makanan/sisa tinjah cacing/kumbang. Selepas koloni anda semakin bertambah, anda boleh memindahkan kumbang ke bekas kedua di mana mereka akan memulakan koloni baru. Pada waktu koloni kedua ditubuhkan, bekas asal harus mempunyai cacing yang sangat sedikit. Anda boleh menggerakkan mana-mana cacing yang tersisa ke bekas kedua dan bekas asal boleh dibersihkan dan bersedia untuk mengulangi kitaran.


KITARAN HIDUP

Kumbang kumbang gelap mengalami metamorfosis lengkap yang bermaksud bahawa ia mempunyai empat tahap kehidupan yang berbeza. Empat peringkat adalah telur, larva, pupa, dan dewasa. Jumlah masa kumbang kurap ini untuk setiap peringkat adalah sangat berbeza disebabkan faktor persekitaran seperti suhu, kelembapan, makanan, dan air.

PERINGKAT-PERINGKAT KITARAN HIDUP

1. Telur
Tahap pertama haiwan ini adalah bermula sebagai telur. Telur berbentuk kacang putih kecil dan kira-kira saiz helai debu. Telurnya melekit dan cepat disembunyikan oleh kotoran, habuk, dan substrat. Ia akan mengambil masa satu hingga empat minggu untuk telur untuk menetas dan larva akan muncul.

2. Larva
Tahap kedua kehidupan berlangsung sekitar lapan hingga sepuluh minggu sebagai larva coklat. Ini adalah peringkat di mana serangga ini adalah ulat roti. Apabila pertama menetas, ia agak kecil tetapi akan berkembang menjadi satu hingga satu setengah inci panjang.

Oleh kerana ia mempunyai exoskeleton (kulit luar) yang keras, cacing itu perlu menggigit dan menumpahkan cangkang luarnya untuk membesar. Molts akan berlaku sepuluh hingga dua puluh kali semasa peringkat kehidupan ini. Cacing baru yang cair akan menjadi lembut dan putih, tetapi exoskeleton akan cepat mengeras. Ulat roti akan menghabiskan masa dengan aktiviti makan dan berkembang untuk menjimatkan tenaga bagi proses transformasi seterusnya.

3. Pupa
Semasa molt terakhir ia akan berubah menjadi pupa seperti alien putih. Ia tidak mempunyai mulut atau anus jadi tidak makan. Ia mempunyai kaki dan tunas sayap, tetapi ia tidak berfungsi. Pupa itu agak tidak berdaya dan pergerakan yang boleh dilakukannya adalah menggeliat. Tahap kehidupan ini akan bertahan satu hingga tiga minggu apabila pupa mengubah organ dan badannya menjadi dewasa.

4. Dewasa
Tahap terakhir kehidupan serangga adalah kumbang gelap dan berlangsung satu sampai tiga bulan. Kumbang akan berwarna putih dengan exoskeleton lembut. Kerana kulit luar mengeras, ia akan menjadi coklat dan kemudian menjadi hitam. Kumbang mempunyai sayap keras, tetapi ia tidak dapat terbang.

Selepas kira-kira satu hingga dua minggu kehidupan dewasa, kumbang akan mula berkeliaran dan membiak. Beberapa hari selepas mengawan, kumbang betina akan meletakan telurnya ke dalam tanah atau substrat. Kumbang kurap adalah sejenis haiwan ternakan yang produktif dan kumbang kurap betina boleh meletakkan beratus-ratus telur semasa kehidupan dewasa mereka.


PANDUAN PENYEDIAAN

Ulat roti adalah serangga yang amat berkhasiat kerana mengandungi protein yang tinggi dan lemak. Haiwan ini adalah makanan yang terbaik untuk ikan, burung, reptilia, haiwan kecil, dan juga orang.

Walaupun makan serangga kedengaran agak aneh, kerana kebanyakan serangga tidak dimakan dikebanyakan negara. Namun sesetengahnya menganggap sebagai makanan istimewa. Ulat roti boleh dimakan mentah dan hidup, haiwan ini boleh disedikan secara digoreng atau digrill.

JENIS PENYEDIAAN 

1. Secara Kering
Pemanggang kering adalah cara yang baik untuk menyimpan ulat roti yang berlebihan. Cacing kering tidak mengambil banyak ruang dan boleh bertahan sehingga setahun tanpa didinginkan/disejukan. Proses membuang kelembapan daripada serangga ini juga mampu mengekalkan banyak protein dan nilai pemakanan mereka.

2. Ditambah kedalam makanan
Ulat roti kering/basah boleh diasinkan atau dicelup ke dalam coklat dan dimakan sebagai makanan ringan, ditaburi pada salad, dan ditambah ke dalam sup. Haiwan ini berasa seakan-akan seperti kacang dan boleh menggantikan kacang dalam kuih, kek, dan pencuci mulut yang lain. Cara-cara penyediaan yang berbeza menjadikan serangga ini boleh dipelbagai gunakan dalam pelbagai resipi dan cara penyediaan makanan.

Nilai Pemakanan Ulat Roti  Basah *
Protein: 20%
Lemak: 13%
Serat: 2%
Air: 62%

Nilai Pemakanan Ulat Roti Kering*
Protein: 53%
Lemak: 28%
Serat: 6%
Air: 5%
* Nilai anggaran
Berminat untuk menempah "ULAT ROTI" untuk dijadikan makanan haiwan ternakan anda (ikan, burung, ayam, reptilia dan sebagainya). 

Boleh hubungi - MUHAMMAD NAIM 01135400282





Comments

Post a Comment